
Od apríla 2025 vstúpila do platnosti transakčná daň, ktorá sa vzťahuje na odchádzajúce platby – teda na každé odoslané peniaze z firemného účtu (napr. úhrada faktúr, výplat, prevod medzi účtami a podobne). Daň, ktorá v Európe nemá obdobu, vyvolala už len zo svojej podstaty rozruch, pretože neúmerne zvýšila náklady podnikateľov a živnostníkov.
V ATLAS GROUP sledujeme túto legislatívnu novinku s rešpektom a pochopením pre firmy a našich klientov, ktoré sa musia prispôsobiť novej realite.
Málo skloňovanou témou sú však v tomto smere dopady na účtovníctvo. Každá banka sa totiž k transakčnej dani postavila po svojom a účtuje ju inak:
- niektoré pri každej platbe zvlášť,
- iné raz denne za všetky transakcie,
- iné mesačne alebo kvartálne
Táto rôznorodosť vytvára zmenené podmienky nielen pre podnikateľov, aj pre účtovníkov – či už interných, alebo externých.
Ako teda transakčná daň ovplyvní spracovanie účtovníctva?
Doteraz sa ceny za externé účtovníctvo často odvíjali od počtu položiek v účtovnom denníku. Tento model sa ukázal ako praktický, no v zmysle aktuálnych zmien v nadväznosti na transakčnú daň sme sa to rozhodli v Atlas Group zmeniť.
„Táto novinka spôsobila, že počty položiek v účtovnom denníku firiem sa navýšia o transakčnú daň, ktorú banky zapisujú na bankové výpisy podnikateľských subjektov. Vplyvom transakčnej dane má tak väčšina subjektov vo výpise dvojnásobný počet položiek. Pri optimalizácii nákladov je preto potrebné rokovať s účtovými kanceláriami o zmene spôsobu výpočtu ceny za účtovníctvo, inak sa náklady podnikateľov opäť navýšia,“ uvádza partnerka účtovnej a daňovo-poradenskej skupiny Atlas Group Ina Kováčová Bečková.
A dodáva: „Aby sme boli féroví a transparentní, rozhodli sme sa pre iný spôsob oceňovania našich účtovných služieb – podľa odpracovaných hodín, nie podľa počtu zaúčtovaných účtovných položiek.“
Digitalizácia účtovníctva vám pomôže ušetriť
S príchodom transakčnej dane sa ešte viac ukazuje, ako veľmi je nutný prechod na online účtovníctvo. „Od roku 2024 klientom poskytujeme plne automatizované účtovníctvo, digitálne spracovanie dokumentov a automatizované a digitálne spracovávanie dokumentov. Klienti nám nenosia svoje doklady fyzicky. Účtovníctvo následne digitálne spracovávame aj interne prostredníctvom online aplikácie,“ spresnila Ina Kováčová Bečková.
Čo by mal teda klient urobiť, aby ušetril na nákladoch?
- Doklady posielať elektronicky – emailom, cloudom alebo cez náš portál.
- Bankové výpisy zasielať vo formáte XML, alebo využívanie API – tie umožňujú automatizované spracovanie.
- Fakturáciu a schvaľovanie výdavkov digitalizovať – zrýchlite tým celý proces.
Takto znížite časovú náročnosť účtovania – a tým aj svoje náklady.