
Ak influenceri tvoria obsah na platformách ako YouTube, TikTok, Instagram, Twitch, OnlyFans či Facebook nesmú zabúdať na svoje daňové povinnosti. Ak ste firma, ktorá s influencermi spolupracuje, rovnako nesmiete zabúdať na povinnosti, ktoré vám nariaďuje zákon.
Čo sa považuje za zdaniteľný príjem influencera?
– Finančné odmeny za propagáciu produktov alebo služieb
– Barterové spolupráce – napríklad produkty alebo služby výmenou za reklamu
– Dary od firiem v súvislosti s vašou činnosťou
– Hodnota darovaných produktov či služieb sa určuje podľa ich trhovej ceny
– A ak ročné príjmy influencera za rok presiahnu 2 876,90 eura, je povinní podať daňové priznanie.
Ako má postupovať influencer?
– Evidovať si všetky príjmy, vrátane nepeňažných – zmluvy, e-maily a dohody s partnermi
– Zaznamenávať trhovú hodnotu prijatých produktov alebo služieb
– Zvážiť registráciu živnosti alebo založenie s.r.o., ak je táto činnosť jeho hlavným príjmom
– Ak príjem zo spoluprác presiahne výšku 50-tisíc eur, musí podať žiadosť o registráciu na DPH do 5 dní a od začiatku nadchádzajúceho roka sa stáva platcom DPH
– Pri prekročení obratu 62 500 eur sa stáva platiteľom DPH okamžite
Ako má postupovať firma, ktorá s influencerom spolupracuje?
- Uzavrieť zmluvu alebo dohodu
– Spolupráca by mala byť formálne zachytená – napríklad zmluvou o reklame, zmluvou o propagácii alebo zmluvou o dielo
– Aj pri barterovej výmene (produkt/služba za príspevok) by mala byť hodnota vopred stanovená a zaznamenaná
- Určiť trhovú hodnotu barteru alebo daru
– Hodnota darovaného produktu alebo služby musí byť vyčíslená v peniazoch – ide o tzv. nepeňažný príjem influencera a zároveň daňový náklad firmy
- Vystaviť daňový doklad (faktúru)
– Aj pri barteri by firma mala vystaviť faktúru na dodaný tovar alebo službu – s uvedením ceny vrátane DPH, ak je firma platiteľom
– Influencer na oplátku vystaví faktúru (ak je živnostník) alebo sa uzná protihodnota, napríklad zverejnenie postu, videa atď.
- Zaúčtovanie nákladov
– Náklady na spoluprácu (hodnota daru) sú daňovo uznateľné len vtedy, ak sa preukáže súvis s dosahovaním príjmov (napr. reklama, podpora predaja)
– V opačnom prípade ide o nedaňový výdavok
- DPH povinnosti
– Ak firma poskytne tovar ako dar, musí odviesť DPH z trhovej hodnoty, ak si pri obstaraní uplatnila odpočet DPH – to platí od januára 2025
– Barter je z pohľadu DPH vnímaný ako dve samostatné dodania – firma aj influencer sú povinní odviesť DPH zo svojej časti