Ak influenceri tvoria obsah na platformách ako YouTube, TikTok, Instagram, Twitch, OnlyFans či Facebook nesmú zabúdať na svoje daňové povinnosti. Ak ste firma, ktorá s influencermi spolupracuje, rovnako nesmiete zabúdať na povinnosti, ktoré vám nariaďuje zákon.

Čo sa považuje za zdaniteľný príjem influencera?

– Finančné odmeny za propagáciu produktov alebo služieb

– Barterové spolupráce – napríklad produkty alebo služby výmenou za reklamu

– Dary od firiem v súvislosti s vašou činnosťou

– Hodnota darovaných produktov či služieb sa určuje podľa ich trhovej ceny

– A ak ročné príjmy influencera za rok presiahnu 2 876,90 eura, je povinní podať daňové priznanie.

Ako má postupovať influencer?

– Evidovať si všetky príjmy, vrátane nepeňažných – zmluvy, e-maily a dohody s partnermi

– Zaznamenávať trhovú hodnotu prijatých produktov alebo služieb

– Zvážiť registráciu živnosti alebo založenie s.r.o., ak je táto činnosť jeho hlavným príjmom

– Ak príjem zo spoluprác presiahne výšku 50-tisíc eur, musí podať žiadosť o registráciu na DPH do 5 dní a od začiatku nadchádzajúceho roka sa stáva platcom DPH

– Pri prekročení obratu 62 500 eur sa stáva platiteľom DPH okamžite

Ako má postupovať firma, ktorá s influencerom spolupracuje?

  1. Uzavrieť zmluvu alebo dohodu

– Spolupráca by mala byť formálne zachytená – napríklad zmluvou o reklame, zmluvou o propagácii alebo zmluvou o dielo

– Aj pri barterovej výmene (produkt/služba za príspevok) by mala byť hodnota vopred stanovená a zaznamenaná

  1. Určiť trhovú hodnotu barteru alebo daru

– Hodnota darovaného produktu alebo služby musí byť vyčíslená v peniazoch – ide o tzv. nepeňažný príjem influencera a zároveň daňový náklad firmy

  1. Vystaviť daňový doklad (faktúru)

– Aj pri barteri by firma mala vystaviť faktúru na dodaný tovar alebo službu – s uvedením ceny vrátane DPH, ak je firma platiteľom

– Influencer na oplátku vystaví faktúru (ak je živnostník) alebo sa uzná protihodnota, napríklad zverejnenie postu, videa atď.

  1. Zaúčtovanie nákladov

– Náklady na spoluprácu (hodnota daru) sú daňovo uznateľné len vtedy, ak sa preukáže súvis s dosahovaním príjmov (napr. reklama, podpora predaja)

– V opačnom prípade ide o nedaňový výdavok

  1. DPH povinnosti

– Ak firma poskytne tovar ako dar, musí odviesť DPH z trhovej hodnoty, ak si pri obstaraní uplatnila odpočet DPH – to platí od januára 2025

– Barter je z pohľadu DPH vnímaný ako dve samostatné dodania – firma aj influencer sú povinní odviesť DPH zo svojej časti